Z i do Francji oraz Włoch
Podróż z Polski do Francji, a ściślej do Marsylii, skąd odpływają promy kursujące do Tunisu, nie jest zupełnie nieprawdopodobna. Wystarczy jedynie wsiąść do pociągu odjeżdżającego z Warszawy o 12.20 i przyjeżdżającego do Frankfurtu o 6.00 następnego dnia. Z Frankfurtu o 7.27 wyrusza pociąg do Paryża Na dworcu Paris Est jest się o 13.37, ale pociąg do Marsylii startuje ze stacji Paris Gare de Lyon godzinę później – o 14.27. Po około 30 godzinach podróży można wreszcie odetchnąć spokojnie, oczywiście pod warunkiem, że ma się zarezerwowane miejsca na promie. Taka przejażdżka kosztuje (bez opłat promowych) 470 zł w jedną stronę i 975 zł w obie.
Mniej kosztowna, chociaż bardziej męcząca wydać się może podróż do Genui. Do Paryża dociera się w identyczny sposób jak opisano powyżej: na stacji Paris Gare de Lyon wsiada się o 15.53 do pociągu do Lozanny. Postój w Lozannie trwa 8 minut – o 19.53 odjeżdża stąd pociąg do Mediolanu, który na miejsce przybywa o 23.45. O godzinie 0.15 rozpoczyna dwugodzinną podróż pociąg do Genui. W sumie przejazd nie powinien trwać dłużej niż 38 godzin, a cena biletów na tę trasę nie przekracza 390 zł w jedną stronę i 770 zł w obie.
Do Li vorno dociera się pociągiem jadącym z Genui do Rzymu przez Pizę.
Trasa do Neapolu wiedzie przez Wiedeń i Rzym. Pociąg do Wiednia wyrusza z Warszawy o 9.02. Na miejscu jest o 17.04. Stamtąd startuje o 19.45 i o 9.30 następnego dnia jest w Rzymie. Po ponad 2 godzinach – o 12.10 można wsiąść do pociągu do Neapolu. Podróż trwa stosunkowo krótko, bo 28 godzin. Ceny biletów: 450 zł w jedną stronę i 900 zł w obie.
Planując obejrzenie przy okazji wakacji w Tunezji niemal całych Włoch z okien pociągu, warto wybrać się do Palermo albo Trapani przez Rzym. W Palermo jest się o 23.10, a stąd dowolnym najbliższym pociągiem można dojechać do oddalonego zaledwie o około 100 kilometrów Trapani. Koszt podróży do Palermo – 450 zł w jedną stronę i 900 zł w obie strony, do Trapani odpowiednio 470 zł i 940 zł.
AUTOBUS
W każdym większym mieście w Polsce działają prywatne biura podróży oferujące tanie przejazdy autokarem między innymi do tych miast europejskich, które mają stałe połączenia promowe z Tunezją. Przykładowe ceny:
do Marsylii – w jedną stronę 190 zł, w dwie strony 330 zł,
do Neapolu – w jedną stronę 150 zł, w dwie strony 280 zł.
Przejazd do Marsylii trwa 29 godzin, a do Neapolu 27-30 godzin.
Przytoczone ceny są średnią wybraną z propozycji kilku firm. Należy pamiętać, że w sezonie letnim, czyli zwykle od połowy czerwca do połowy lipca, ceny biletów rosną o około 10-20%.
Dzieciom do lat 12 przysługuje zwykle zniżka 50 %, a młodzieży szkolnej i studentom w wieku 12-26 lat oraz osobom powyżej 60 lat – 10 %. Dzieci do czterech lat przewożone są bezpłatnie lub ze znaczną zniżką, co czasami związane jest z wymogiem, by nie zajmowały oddzielnego miejsca. Niektóre firmy stosują bonifikaty dla grup zorganizowanych.
Bilety jednokierunkowe można kupić dwa miesiące przed planowaną podróżą na konkretny dzień wyjazdu. Bilety dwukierunkowe mają zazwyczaj sześciomiesięczny okres ważności, a bilety otwarte (open) – trzymiesięczny. Rezerwacji miejsca dokonuje się przez podanie daty powrotu oraz opłatę w wysokości podanej przez przewoźnika (czasami nie jest to konieczne). Warto wiedzieć, że w przypadku zmiany daty wyjazdu lub całkowitej rezygnacji pobierane są dodatkowe opłaty, inne dla każdego przewoźnika. Niektórzy organizatorzy nie zwracają w tej sytuacji żadnych kosztów.
Biletu imiennego nie można odstępować innym osobom, a w przypadku zgubienia go lub zniszczenia przewoźnik nie zwraca kosztów podróży, jak również nie wystawia duplikatu.
Jedna osoba może zabrać bagaż o dopuszczalnej wadze 25-30 kg i 5 kg bagażu podręcznego. Za zgodą załogi autobusu oraz po uiszczeniu dopłaty można zwykle zabrać większą ilość bagażu. Niektórzy organizatorzy nie biorą na siebie odpowiedzialności za zniszczenie lub zgubienie bagażu, chyba że wina ich przewoźnika zostanie udowodniona. Inni odpowiadają za szkody wyrządzone pasażerowi oraz uszkodzenia i utratę jego bagażu od momentu znalezienia się pasażera w autobusie do chwili opuszczenia przez niego pojazdu z wyjątkiem przypadków, gdy szkody powstały z winy pasażera lub osoby trzeciej.
W autobusach obowiązuje zakaz przewożenia zwierząt oraz przedmiotów mogących zagrażać bezpieczeństwu lub zdrowiu pasażerów. Załoga ma także prawo nie wpuścić do autobusu lub wysadzić w czasie podróży pasażerów w stanie nietrzeźwym, znajdujących się pod wpływem narkotyków, chorych zakaźnie lub zakłócających porządek.
Podobnie jak się różnią ceny w poszczególnych firmach przewozowych, tak odmienny jest komfort, czas przejazdu, obsługa, organizacja itp. Bywa, że zamiast obiecywanego mercedesa z klimatyzacją, toaletą, napojami i wideo po turystów wyjeżdża sfatygowany jelcz. Zdarzają się nawet firmy wysyłające za granicę autobusy bez wykupionego obowiązkowego ubezpieczenia, co kończy się zwykle składką zdesperowanych pasażerów na granicy. Przed podjęciem decyzji najlepiej popytać wśród znajomych oraz sprawdzić, czy wybrana firma przewozowa współpracuje z partnerem zachodnim, co świadczy o spełnianiu międzynarodowych wymogów dotyczących standardu usług.